In de winter van 1997 zijn Marcel en Carla door zuidelijk Afrika getrokken. Onze reisverhalen over Zuid-Afrika vind je hieronder.

Route overzicht Zuid Afrika en Swaziland

Dag 1: donderdag 6 november (vertrek)

Het is vandaag donderdag 6 november en ik ga weer een nieuw en onvoorspelbaar avontuur te gemoed. Na dagen (of eigenlijk maanden) van voorbereiding zitten we weer in een vliegtuig op weg naar een nieuw avontuur. Op dit moment vlieg ik boven ItaliŽ met een snelheid van 900 km/u. Vanmorgen rond een uur of tien richting DŁsseldorf gereden in het gezelschap mijn ouders en oma. In DŁsseldorf wat gewinkeld en lekker gegeten. Om 17.30 uur uiteindelijk opgestegen met een half uur vertraging. 17.50 uur geland in Brussel waar ik wat ben gaan rondlopen en geprobeerd heb om buiten te komen. Was geen enkele probleem, wel dat ik opnieuw door de douane moest waar een enorme rij stond. Dus dat duurde een half uur. 21.00 uur in Brussel opgestegen, dit keer met 45 minuten vertraging. Ik zit achter de vleugel bij het raam. Langs mij is de stoel leeg, daarnaast zit een Afrikaanse vrouw. Ze is net vijf weken bij vrienden in Engeland op bezoek geweest. Na vijf minuten kletsen had ze mij al uitgenodigd om bij haar te komen overnachten. Ze geeft me een aantal reistips waar ik veel aan heb. De vliegtuigmaatschappij Sabena valt tegen. Twee keer vertraging, krakkemikkige vliegtuigen, onvriendelijk personeel en het belangrijkste, te kleine blikjes bier van 25 cl. Als snack een broodje kaas gekregen. Het is weer heerlijk op om reis te zijn! De rest van de avond wat zitten praten met die Afrikaanse. Plotseling kwam er een Marokkaan bij ons zitten en zei dat hij bondscoach is van het Marokkaans voetbal elftal. Het was weer een gezellige avond. Om 03.00 uur proberen te slapen maar om 05.00 uur zat ik alweer naar buiten te kijken naar de zonsopgang.

Dag 2: vrijdag 7 november (Johannesburg)

Om 09.00 uur geland en moeiteloos door de douane gekomen. Na een drankje genuttigd te hebben met de Afrikaanse en haar vriendinnen hebben we afscheid genomen. Om 12.15 uur was Carla aangekomen en hebben we een hostel geboekt buiten Johannesburg. ís Middags duf geweest en wat boodschappen gedaan en uit eten geweest. Een halve kilo spare ribs met friet voor nog geen vier Euro. Het is lekker weer, ongeveer 30 graden. De route doorgesproken met Carla en besloten om een auto te huren voor drie maanden.

Dag 3: zaterdag 8 november (Johannesburg)

Slecht geslapen vannacht. Vanmorgen verschillende autoverhuurbedrijven opgebeld om te informeren want het kost om een auto te huren voor drie maanden. Best duur dus. ís Middags de bus gepakt naar de stad. Het zag er zwart van de mensen en de blanken kon je op een hand tellen. Onderweg nog een vechtpartij gezien en we voelden ons alles behalve veilig. We willen daarom Johannesburg zo snel mogelijk verlaten. Ook nog wat krotten gezien en veel zwervers. De eerste en derde wereld leven hier door elkaar. ís Avonds weer uit eten geweest in een groot winkelcentrum op loopafstand van het hostel.

Dag 4: zondag 9 november (Johannesburg)

Weer vroeg wakker en wat voor de tv gelegen. ís Middags gaan winkelen en naar een markt geweest. ís Avonds een keer gekookt. Dit was geen succes, de aardappelen verdwenen in de vuilnisbak. Ook nog even naar huis gebeld, daar was alles goed.

Dag 5: maandag 10 november (Johannesburg)

Vanmorgen stond er een tour naar Soweto op het programma. Soweto is de grootste sloppenwijk van Johannesburg. Er wonen vier miljoen mensen. In Johannesburg wonen in totaal negen miljoen mensen. Het was een hele indrukwekkende tour. We waren met een Engels stelletje en twee Nederlanders die hier twee maanden hebben gezeten voor hun werk. Ze waren hier om een radiozender op te zetten. In Soweto is de opstand tegen apartheid begonnen. Tijdens de tour begonnen we steeds meer te beseffen in wat voor krankzinnige wereld wij leven. De tour was twee uur uitgelopen. Nadat we terug waren in het hostel (wij zijn de enige gasten) even met de manager gesproken over het huren van een auto. Dat zou ze morgen gaan regelen. De rest van de dag wat reisboeken gelezen.

Dag 6: dinsdag 11 november (Ermelo)

We zijn de stad uit. Wat een opluchting! Toen we om 08.00 uur opstonden was de manager al druk aan het bellen voor een huurauto. Om 09.00 uur had ze iets gevonden. Er kwam iemand langs om ons op te halen. Hij zei dat hij er over een half uur zou zijn maar na anderhalf uur kwam hij pas aan. Dat is hier in Zuid-Afrika heel normaal. Na mee te zijn gereden en de formaliteiten afgehandeld te hebben zijn we wat boodschappen gaan doen. Over de auto heb ik zo mijn bedenkingen. Het is een VW Golf van acht jaar oud maar volgens mij is hij zestien jaar oud. Maar ja, het is goedkoop en het rijdt.

Dag 7: woensdag 12 november (Winterton)

Rond een uur of elf op pad gegaan richting Drakensberg. De auto deed het gelukkig nog steeds. Na een vriendelijk afscheid van de eigenaren op de camping de weg op gegaan. Het was maar 300 kilometer maar het duurde al een uur voordat we de stad uit waren. Carla moest nog even naar de bank. Het is eigenlijk zo onveilig op straat zodat ik met lopende motor op haar wacht. Je zag bijna geen blanke mensen op straat lopen. Na uren door een mooi en bergachtig landschap gereden te hebben, zijn we aangekomen in Winterton. Daar moesten we eerst even boodschappen doen. Carla naar binnen en ik zou in de auto wachten. Het stadje leek wel een getto. Het was een grote vuiligheid. Na een kwartier kwam Carla terug en zijn we op zoek gegaan naar een bed. Door puur geluk kwamen we een hostel tegen. Het kost zes Euro en we hebben het hele hutje voor ons zelf. Nog een kookwedstrijd gehouden met Carla en ik heb natuurlijk gewonnen.

Dag 8: donderdag 13 november (Winterton)

Na een ontbijt bestaande uit pannenkoeken zijn we koers gezet naar Royal Natal national park een deel van Drakensberg. Het was een hele mooie tocht er naar toe. Onderweg vele malen moeten stoppen om het vast te leggen op film. Na een uur of twee rijden waren we er. Daar wat gewinkeld en teruggereden. In de namiddag begon het te regenen wat een aangename verkoeling was. Na een boodschapje gedaan te hebben heeft Carla lekker gekookt (al vond ze zelf van niet).

Dag 9: vrijdag 14 november (Winterton)

Vandaag zijn we naar de Giant Castle game reserve gegaan. Het was weer een mooie tocht. Onderweg kwamen we langs krottenwijken en zagen we het echte Zuid-Afrika. Het vee liep los rond en af en toe moest ik vol op de rem voor een overstekende koe of geit. Ergens in een plaatsje gestopt om postzegels te kopen. Daar werd ik nog lastig gevallen door een bedelaar, maar dat hoort er hier gewoon bij. Bij het park aangekomen moesten we een euro entree betalen. Na wat gegeten te hebben zijn we het park ingegaan. Ze hadden bij het infocentrum mooie kaarten dus daar een paar gekocht. Toen we het park inliepen zagen we al meteen twee apen rondlopen. Het is een hele mooie omgeving. Prachtig gewoon, mooier dan Oz, Nieuw-Zeeland of welk land dan ook. Het was zoín twee kilometer lopen naar een plaats waar ze vroeger rotstekeningen gemaakt hadden. Het was lekker weer en de zon scheen fel. Ik had me niet ingesmeerd en ben dus verbrand. De tekeningen waren wel mooi maar in Oz zijn de tekeningen van de Aboriginals mooier. Op de terugweg een andere route gekozen. We gingen ditmaal over een onverharde weg, het was opnieuw waanzinnig mooi. Plotseling kwamen we door een bocht en wat stond daar? Ik kon het bijna niet geloven. Er stond namelijk een zebra aan de kant van de weg. Waarschijnlijk verdwaald want normaal leven ze in kuddes. Het was schitterend, ik wist niet wat ik zag. Een zebra in het wild, waanzinnig. Na de gebruikelijke boodschappen heeft Carla gekookt. We zijn nu al een week hier en het is zo gaaf dat het lijkt of ik hier al maanden zijn. Al zo gigantisch veel meegemaakt. In het begin dacht ik, waar ben ik aan begonnen. Maar nu al durf ik te zeggen dat Zuid-Afrika het mooiste land is dat ik ooit gezien heb. Afgezien van de narigheid. Ik ga maar even kaarten schrijven, wat hebben we het druk zeg.

Dag 10: zaterdag 15 november (Sanipas)

Vandaag koers gezet naar het zuiden van Drakenbergen. Het was weer een mooie tocht door een bergrijk landschap. Rond een uur of drie kwamen we bij het hostel aan. Voordat we bij het hostel aankwamen moesten we eerst nog een half uur over een dirt road rijden. Bij het hostel aangekomen dacht ik, dit is geen hostel want het was zo primitief. Maar de eigenaar was een toffe gozer. We kregen een echt Afrikaans huis toegewezen. Het was een handgemaakte hut, gebouwd met klei en stro. Het was heerlijk primitief maar Carla vond het minder mooi. Ik vond het geweldig. Er was zelfs geen elektriciteit in het hutje. Nadat Carla haar was in de wasmachine had gedonderd zijn we de auto ingesprongen en een deel van de pas gereden. De Sanipas is de hoogste pas van Zuid-Afrika en grenst met Lesotho. De eerste tien kilometer kunnen we met 2WD doen. Het was een schitterende route, zoín mooi landschap had ik nog nooit gezien. Het was zo ongerept. Terug gekomen heeft Carla wat gekookt. ís Avonds met wat backpackers zitten praten. Eentje ervan was beroofd in Pretoria. Rond 22.00 uur gaan pitten. Omdat we 3.000 meter hoog zaten werd het nogal koud. Ze hadden zelfs sneeuw voorspelt terwijl het overdag 30 graden is.

Dag 11: zondag 16 november (Eshowe, Kwapula Natal)

Om 06.30 uur was ik al wakker. Na een ontbijtje weer koers gezet richting kust. Een bezoekje gebracht aan de Pietermaritzbrug, dit viel een beetje tegen. We hadden besloten om binnendoor naar Durban te gaan. Na een uur zoeken hadden we het weggetje gevonden. Al vlug ging die over in een dirt road. Het was een hele slechte weg. Af en toe begon ik te twijfelen of de auto het aankon. Het is maar goed dat we zoín oude auto hebben. We reden door het echte Zuid-Afrika. We gingen langs krottenwijken en steile afgronden. We waren blij dat we weer in de bewoonde wereld aankwamen. Meteen maar de snelweg opgeschoten zodat we in een mum van tijd op de plaats van bestemming waren. Het is een hotel met daarachter slaapruimtes voor backpackers. Ze hebben een groot zwembad met een bar. Toen we daar langs liepen waren ze al volop bezig met drinken. Na vlug de spullen afgegooid te hebben ook maar aan de bar gaan zitten. Daar wat leuke mensen ontmoet. ís Avonds uit eten geweest en vroeg gaan pitten.

Dag 12: maandag 17 november (Eshowe)

De planning is nu om een maand door Zuid-Oost Afrika te toeren. Op 7 december zijn we dan terug in Johannesburg en hoogstwaarschijnlijk huren we dan voor twee maanden een auto en gaan we door Zimbabwe, Botswana en NamibiŽ trekken. Ik denk dat we met nieuwjaar in kaapstad zitten.

Dag 13: dinsdag 18 november (Eshowe)

Vanmorgen stond er een kort ritje op het programma, namelijk naar Kwambonanbi. Dit plaatsje ligt vlakbij de kust. We kwamen er al vroeg aan. ís Middags zouden we naar het strand gaan maar omdat het regende zijn we maar gaan winkelen. ís Avonds lekker gegeten en een drankspelletje gespeeld met wat mensen.

Dag 14: woensdag 19 november (Kwambonanbi)

Vandaag om 04.00 uur opgestaan om naar een natuurreservaat te gaan, het Huluhluwe Game Reserve. Nadat we acht Euro entree betaald hadden konden we aapjes gaan kijken. Al gauw reden we tussen de zebraís en giraffen. Het was schitterend. Jammer genoeg hebben we geen olifanten gezien. Nadat we er zoín zeven uur rond gereden hebben zijn we naar een Zulu voorstelling geweest. Dat was hartstikke mooi maar die toeristen gedroegen zich weer al te toeristisch. In de supermarkt hadden ze geen vlees dus dat wordt vanavond maar wat bij elkaar gooien.

Dag 15: donderdag 20 november (Kwambonanbi)

Vandaag naar St Lucia Lake gereden om een boottochtje te maken over het St. Lucia meer. We zagen een krokodil, heel veel nijlpaarden en een paar zeearenden. Na anderhalf uur rondgevaren te hebben nog een leuk souvenir gekocht. ís Avonds een Afrikaans spelletje gespeeld. Het was weer erg gezellig.

Dag 16: vrijdag 21 november (Kwambonanbi)

Weer om 04.00 uur opgestaan om naar een national park te gaan. Carla sliep half zodoende dus 100 kilometer omgereden en bij de verkeerde ingang terechtgekomen. We hadden nog een jongen meegenomen die een lift wilde hebben. Hij wilde ook wat geld bijleggen dus dat was goed. Het park viel tegen zodat we al vroeg weg waren. De auto had vandaag nogal kuren. In het park hadden we al bijna stukken. We hoorden een raar geluid en even later een piep. Langzaam gereden totdat het geluid verdween. Volgens mij weer een kogellager minder in de auto. Na wat proviand ingeslagen te hebben zijn we verder gereden. We moesten over 70 kilometer dirt road. Ik had hier wel zin in maar even later bleek het een hele slechte weg te zijn dus met een gangetje verder gereden. De auto hield er nog een paar keer mee op. Wat er aan de hand was, was een raadsel maar hij bleef het doen. Bij aankomst bleek dat de het vorige hostel ons in een luxe resort had geboekt. Hij kon namelijk wat vriendjes. Normaal kost het optrekje waar wij zitten 150 Euro en wij betalen nu tien Euro. Het is werkelijk prachtig. Onderweg zag het blauw van de rook. Er is namelijk ergens een flinke bosbrand aan de gang. We zullen wel zien, de wind staat deze richting in dus we kunnen misschien nog barbecuen vannacht. Om 22.00 uur gaan slapen.

Dag 17: zaterdag 22 november (Sodwana Bay)

Niet veel bijzonders gedaan vandaag.

Dag 18: zondag 23 november (Sodwana Bay)

Alweer vroeg opgestaan vandaag want om 07.00 uur moest ik op het strand staan want ik ging duiken. Na de duikspullen bij elkaar gezocht te hebben zijn we vertrokken. Er waren huizenhoge golven waardoor de boot af en toe het water uit kwam en met een smak weer landen. Plotseling zagen we dolfijnen en een eindje verder een whale shark. Dat was echt een kolossaal beest, zoín tien meter lang. Het was waanzinnig. Na een duik van 50 minuten op 22 meter veel koraal gezien. In het AustraliŽ was het mooier. Ook nog een grote schildpad gezien van anderhalve meter doorsnee. Toen we weer met een rotvaart terug gingen naar de kust zag ik plotseling een straal water omhoog spuiten. Het leek wel een walvis. Ze geloofde mij niet maar toen we het na vijf minuten weer zagen vaarde we er snel naar toe. Het was schitterend. Het waren drie Humpack wales. Twee grote en een kleine. Weer een goede morgen gehad. ís Middags in de zon gelegen. Ik ben nu best wel bruin geworden.

Dag 19: maandag 24 november (Sodwana Bay)

We zouden vandaag eigenlijk naar Swaziland gaan maar halverwege hadden we toch maar besloten om naar Kosi Bay te gaan, een plaatsje vlakbij de kust. Na weer de gebruikelijk boodschappen en getankt te hebben nog bijna een steen door de ruit gekregen omdat iemand die voor ons reed door een gat reed. Gevolg, een flinke ster in de voorruit. Wie gaat dat weer betalen? Na een slechte weg van 100 kilometer in Kosi Bay aangekomen. Daar was dus helemaal niks, een klein dorpje en een hoop vuiligheid. Er was een camping maar die was hartstikke duur en had geen water. Verder gereden door de duinen. Het was bijna niet te doen maar met een flink vaartje zweefde we als het ware over het zand. Daar aangekomen bij een resort. Het zag er heel duur uit. We kregen een welkomstdrankje en we moesten een uur op de manager wachten. De kamers bleken te duur te zijn. Dus daar gekampeerd onder een boom. Er was een primitieve douche en een keukentje. Het was heel erg heet, tegen de 40 graden. ís Nachts slecht geslapen want het begon te stormen.

Dag 20: dinsdag 25 november (Swaziland)

Vanmorgen werd ik om 08.00 uur mijn bed uitgeschopt door Carla want ze wilde gaan. Ik had die nacht bijna niet geslapen maar ben toch maar opgestaan. Het regende wat. Na de spullen gepakt te hebben weer op pad gegaan. De weg was beter begaanbaar dan gisteren maar er waren diepe geulen zodat de motorkap als een schep werkte. Binnen een mum van tijd zat de motor vol met zand waardoor het bleef hangen. Op de verharde weg kregen we ook nog een lekke band. Carla zag het niet meer zitten. Het reservewiel bleek niet te passen maar er toch maar opgeschroefd. De velg liep tegen de remtrommel aan. Maar na 20 kilometer liep de auto weer goed. De remtrommel was goed beschadigd maar ja, beter dan in een krottenwijk op hulp staan te wachten. Voordat je het weet hebben ze je auto leeggehaald. Bij een groter dorpje gestopt en meteen naar een garage gegaan. Daar hebben ze hem opgeknapt. Het kostte maar tien Euro. Verder naar Swaziland. Het was slecht weer, het regende hard en het was koud. Bij de grens geen problemen gehad. Nu zitten we in een national park in een hostel en hebben een kamer voor ons zelf. Morgen een rustig dagje, hopelijk houd het op met regenen.

Dag 21: woensdag 26 november (Kruger Park)

De eerste problemen begonnen al vroeg. Toen we klaar waren om te vertrekken wilde de auto niet starten. Na een uur zoeken niks gevonden. Iemand stelde voor om even te duwen en toen startte de auto. In Zuid-Afrika meteen gestopt om de auto na te laten kijken maar ze kwamen er niet uit. Er was zoveel geknoeid met de auto. Ze verwezen mij door naar een professionele garage waar alleen (zwarte) Afrikanen werkten. Die hadden het zo gevonden. De bedrading is rot. Nu moet ik elke keer de motorkap opendoen en dat met een sleutel contact maken bij de bobine. Na boodschappen gehaald te hebben zijn we Kruger Park ingegaan. Dit wildreservaat is net zo groot als Nederland. Onderweg al meteen wat giraffen, springbokken en zebraís gezien. Gelukkig was het gestopt met regenen zodat we de tent konden opzetten. Toen die stond weer in de auto gesprongen. Wat bavianen en ander wild gezien. ís Avonds vroeg gaan slapen.

Dag 22: donderdag 27 november (Kruger Park)

Om 04.45 uur opgestaan en weer met de auto rond gaan toeren. Op zoek naar olifanten maar na zes uur rijden hadden we ze nog steeds niet gevonden. Op de terugweg zagen we plotseling een luipaard lopen. Dat was een waanzinnig mooi gezicht. Hij liep de hele tijd langs de auto met ons mee. Vanavond lekker barbecuen.

Dag 23: vrijdag 28 november (Kruger Park)

Vanmorgen de tent ingepakt en weer verder gegaan door het Kruger Park. Na al een poosje gereden te hebben hadden we nog geen olifant gezien maar plotseling zag ik ze. Het waren er twee met reusachtige slagtanden. Prachtige beesten. We waren met regen vertrokken maar naarmate we meer naar het noorden reden werd het beter weer. Het zonnetje brak af en toe door. Het was maar benauwd. Bij ons volgende kamp aangekomen zagen we een hoop autoís geparkeerd buiten het hek. Eerst dacht ik dat het een parkeerplaats was maar een eindje verder op lag een leeuw met een dode zebra die hij net had gedood. Opnieuw een prachtig gezicht. De leeuw lag erbij en at er niet aan. Daar maar een tijdje doorgebracht. Nu zitten we op een primitieve camping en net toen we aan het eten waren nog een grote spin of schorpioen gezien. Vanmorgen ook nog een jakhals gezien en hier buiten het hek loopt een hyena rond. ís Nachts hoor je hem vaak huilen. Prachtig!

Dag 24: zaterdag 29 november (Kruger Park)

Vandaag weer door het park getoerd

Dag 25: zondag 30 november (Kruger Park)

Om 04.15 uur opgestaan en weer met de auto rond gaan toeren. Weinig wild gezien omdat het slecht weer was. Maar de tent ingepakt en weer gaan verkassen richting het noorden. Daar zit ook veel wild. Onderweg veel dieren tegen gekomen zoals zebraís, giraffen, springbokken (impalaís), buffels en olifanten. We waren verkeerd gereden en plotseling zagen we twee mannetjesleeuwen de weg oversteken. Prachtig was het. Uiteindelijk in ons kamp aangekomen en de tent in de regen opgezet. ís Avonds uit eten geweest.

Dag 26: maandag 1 december (Kruger park)

Vandaag een rustdag ingelast. De laatste dagen maar weinig geslapen omdat we elke dag rond 04.00 uur opstonden. Om 10.00 uur mijn bed uitgekomen en na bijna veertien uur slapen. Samen met Carla wat pannenkoekjes gebakken. Na het ontbijt weer een paar uur rond gaan rijden. Het weer begon op te klaren en nu is het onbewolkt en lekker warm. Ik zit nu op een bankje voor mijn tent in het zonnetje te zweten en de vliegen vervelen me. Tijdens de safari zagen we een olifant. Ik stopte de auto  en keken erna. Plotseling hoorde ik van de andere kant getoeter. Het was een andere olifant, klaar om ons aan te vallen. De auto wat verder gereden en Carla in paniek omdat ik niet door reed. Het was een prachtig beest. Verder weinig dieren gezien en weer terug gegaan naar het kamp. Daar wat geluierd vanavond.

Dag 27: dinsdag 2 december (Kruger Park)

Op ons gemak de spullen bij elkaar gezocht en weer verkast. Het was enorm warm vandaag. Het liep tegen de 45 graden aan. Bijna geen beestjes gezien omdat het te warm was. ís Middags oververhit aangekomen op de camping. Daar de tent opgezet en gewacht totdat het 17.30 uur was. Ze kwamen ons rond deze tijd ophalen voor een nachtsafari. We reden door het Kruger Park heen en zagen weinig wild. We sloegen een zijweggetje in en na zoín vijf kilometer kwamen we in een kampje. Daar gingen we eten. Er waren geen hekken rond het kamp dus goed gevaarlijk want alles kon bij ons komen. We hoorden de leeuwen, tijgers, hyenaís op de achtergrond huilen. Het was prachtig. Zelfs nog een schorpioen gezien en hele grote spinnen. Na een flinke barbecue werden we weer terug gebracht. Het was inmiddels al aardig donker. Met een schijnwerper gingen we op wild jagen. Maar helaas wederom niks gezien. ís Nachts toen we in ons tentje lagen hoorden we de hyenaís en leeuwen janken en miljoenen krekels.

Dag 28: woensdag 3 december (Klein Drakensberg)

Om 05.00 uur schoot ik wakker en maar besloten om in de auto te springen en op zoek te gaan naar olifanten en tijgers. Maar na twee uur rijden hadden we alleen een olifant gezien. De tent ingepakt en koers gezet richting klein Drakensberg. Het was weer onbewolkt en 45 graden. Veel te heet dus. De auto moeten we nog steeds starten door elke keer de motorkap open te doen en contact te maken bij de bobine. Het was een mooi ritje door een bosrijk landschap. Nu zitten we op een mooie camping met alles erop en eraan voor maar vijf Euro per nacht. ís Avonds primitief gekookt op een barbecue wat vrij goed ging, alleen Carla vond het weer wat minder.

Dag 29: donderdag 4 december (Blyde River Canyon)

Vandaag 24 jaar geworden en de dag begonnen met een Engels ontbijt in het restaurant met uitzicht over de canyon. Na het ontbijt wat rond gaan rijden door de omgeving. Het is bergrijk landschap, heel mooi. Teruggekomen lekker aan het zwembad gaan liggen met een pilsje. Na een paar uur bakken ís avonds gaan eten in het restaurant hier op de camping. Ze hadden er een buffet en je kon zo veel eten als je wilde voor tien Euro. Tussen het voor- en hoofdgerecht in nog even naar huis gebeld. Daar was alles goed alleen een beetje koud (-8 graden) terwijl het hier 30 graden is.

Dag 30: vrijdag 5 december (Blyde River Canyon)

Vanmorgen wat rond gaan lopen door de omgeving en de schrik van mijn leven gehad. Het waren wandelroutes die starten vanaf de camping. Het was een mooie route alleen het was een beetje heet zoín 40 graden. Carla had geen zin om mee te gaan dus ging ik alleen. Het was ongeveer 15 kilometer. Halverwege dacht ik dat ik een leeuw hoorde brullen. Maar dat kon niet (dacht ik). Een eind verder hoorde ik het opnieuw en akelig dichtbij. Ik deed het bijna in mijn broek. Gauw een paar stenen gepakt en geruisloos verder gelopen. Plotseling hoorde ik dat er twee leeuwen waren. Ze waren mij aan het omsingelen. Het ene schietgebedje na het andere ging door mijn hoofd vooral toen er plotseling een steen naar beneden rolde, ongeveer 20 meter van mij vandaan. Stevig door gelopen en gelukkig achtervolgde ze me niet meer. De laatste keer dus dat ik hier in Zuid-Afrika gelopen heb. Teruggekomen in het hostel lekker aan het zwembad gelegen om wat bij te komen van de schrik. ís Avonds nog opgebeld naar een ander autoverhuurbedrijf maar het ging er gek aan toe. Ze zeiden dat ik het verkeerde nummer gedraaid had terwijl ik zeker wist dat ik het juiste nummer gedraaid had.

Dag 31: zaterdag 6 december (Blyde Canyon)

Vanmorgen meteen rond gaan bellen voor een andere auto maar de prijzen vielen tegen. Het was peperduur. Uiteindelijk een goedkopere gevonden maar die was nog altijd 200 Euro duurder dan de auto die we hadden. We moeten morgen terugbellen om te reserveren. Vreemd! De rest van de dag wat aan het zwembad gelegen.

Dag 32: zondag 7 december (Pretoria)

Vanmorgen stond er een lange rit naar Pretoria op het programma, zoín 500 kilometer. Stevig doorgereden zodat we vroeg in Pretoria waren. Na lang zoeken een het hostel gevonden. Er was geen plaats meer dus maar de tent opgezet. Net het autoverhuurbedrijf nog gebeld en nu was het allemaal wel goed dus als het goed is komen ze morgen om 22.00 uur de auto brengen. Ik ben benieuwd.

Dag 33: maandag 8 december (Johannesburg)

Vanmorgen wat door Pretoria gaan toeren. Het is een mooie stad en veiliger dan Johannesburg. Onderweg naar Johannesburg kwamen we een Makro tegen. Daar kregen we een pasje en konden we gaan shoppen. We hadden nog een uur om terug te komen. 11.55 uur kwamen we bij het hostel terwijl ze de auto om 12.00 uur zouden komen brengen. 12.15 uur werd de auto gebracht en deze ziet er goed uit. Morgen naar Zimbabwe.

Dag 34: dinsdag 9 december (Potgietersrus)

Vandaag ben ik tot de ontdekking gekomen dat mijn rijbewijs en internationaal rijbewijs gestolen of kwijt zijn. Dadelijk aangifte doen bij de politie. Ik heb nog kopieŽn van mijn rijbewijzen. We hebben de auto al dus ik heb mijn rijbewijs eigenlijk niet nodig. Bij controle laat ik het politierapport zien en de kopieŽn (misschien vind ik ze wel weer). Pas rond 16.00 uur op weg gegaan naar Zimbabwe, we moesten nog veel dingen regelen. Het autootje (Mazda 323) reed goed door. Overnacht in Potgietersrus.

Na een maand door Zuid Afrika te hebben gereisd besluiten we via Zimbabwe naar Botswana en Namibie te gaan en vervolgens terug te gaan naar Zuid Afrika. Klik op Zimbabwe om het vervolg van onze reis te lezen. Je komt automatisch terug op deze pagina om de rest van onze reis te lezen.

Dag 61: maandag 5 januari 1998 (Cirusberg Ė Zuid-Afrika)

Vandaag de grens overgegaan. Ik kreeg een visum voor twee maanden, wat dus tegen viel. Nu maar kijken wat ik doe. Uiteindelijk in Cirusberg aangekomen. Cirusberg is een bekende wijnstreek in Zuid-Afrika. Daar overnacht op een primitieve camping.

Dag 62: dinsdag 6 januari (Kaapstad)

Het was een rustig ritje naar Kaapstad waar we rond 11.00 uur arriveerden. We werden allebei gek van de drukte. Carla meer dan ik. Even gestopt en overlegd. Nadat we een hostel gevonden hadden zijn we de stad ingegaan om mijn traveller cheques in te wisselen. De banken rekenen zes Euro commissie, terwijl Thomas Cook gratis was. Daarna wat door de stad gaan lopen. Daar gekeken naar tickets naar Bangkok maar die waren nogal duur. In Nederland zijn ze goedkoper. Ook nog naar de Mazda garage geweest voor een nieuwe spoiler. Die kostte daar 150 Euro, daar kwam het spuiten nog bij. Via via aan een adresje gekregen van een bedrijf die gespecialiseerd is in bumpers. De kosten lagen rond de 100 Euro en ze konden meteen beginnen. Ze hadden meteen de spoiler er afgeschroefd om de kleur te bepalen. Morgen is de auto klaar.

Dag 63: woensdag 7 januari (Kaapstad)

De hele dag wat in de stad rond gehangen en vanmorgen met een kabellift de table mountain op geweest. Het was heel mooi en we hadden een prachtig uitzicht over Kaapstad. Het was vandaag erg warm. Kaapstad is een stuk veiliger dan Johannesburg. Ik durf hier zelfs met mijn camera op straat te lopen en ook durf ik met mijn horloge om te lopen. Om 15.00 uur naar de garage gegaan maar de spoiler was nog niet klaar. Ze vroegen of wij morgen terug wilden komen.

Dag 64: donderdag 8 januari (Mossel bay)

Om 08.00 uur stonden we bij de garage en de spoiler hadden ze klaar. In een uur tijd zat hij er onder en het kostte mij 115 Euro. Net toen we de snelweg op gingen kregen we weer een lekke band. Later bleek dat het ventiel kapot was. Bij de BP verwisselden ze de band gratis. Het was vandaag erg koud en regenachtig. Toen we richting Kaap De Goede Hoop reden begon het zelfs te regenen. Net zo lang doorgereden totdat het droog was. Maar toen we bij een benzinestation stopten om te tanken dacht ik even dat we op Antarctica zaten, zo koud was het! Uiteindelijk in Mossel bay aangekomen waar we tien Euro p.p.p.n. moeten betalen. Dat was nogal duur dus de volgende dag gaan we weer pleiten.

Dag 65: vrijdag 9 januari (Herolds Bay)

Weer vertrokken en 20 kilometer verderop gestopt in een klein baaitje aan de kust. De tent opgezet en lekker op het strand gaan liggen. Tegen drie uur sloeg het weer om en begon het keihard te regenen en het was steenkoud. ís Avonds een dikke trui aangetrokken en ik had het nog koud toen ik in mijn slaapzak lag.

Dag 66: zaterdag 10 januari (Herolds Bay)

De stoomtrein gepakt die loopt van George naar Knysa langs de kust. Het was nog steeds barstens koud. De route was wel leuk maar niet veel bijzonders. Knysa was een leuke stad. Nu zit ik in het treintje mijn dagboek bij te schrijven. Teruggekomen in Herolds Bay besloten om de tent in te pakken en naar Knysa te gaan. Daar de tent opgezet en in een Argentijns restaurant gaan eten voor maar vijf Euro.

Dag 67: zondag 11 januari (Knysa)

Vanmorgen vroeg opgestaan en na wat ontbeten te hebben naar het strand gegaan maar dat viel tegen. Dus maar wat voor de tent gelegen in de zon. Het is weer sinds dagen dat het lekker warm is.

Dag 68: maandag 12 januari (Plettenberg Bay)

Het was vandaag weer lekker weer en een kort ritje naar Plettenberg Bay. De campings waren hartstikke duur (25 Euro) terwijl het hostel maar zes Euro kostte. Dus maar weer eens een keer in een hostel gekropen. ís Middags lekker op het strand gelegen. Het zeewater is hier wel ijskoud. ís Avonds leuke mensen ontmoet en daar een feestje mee gebouwd.

Dag 69: dinsdag 13 januari (Plettenberg Bay)

Vandaag was het weer koud en het regende de hele dag. Na uitgeslapen te hebben het stadje ingedoken en wat gewinkeld en een paar films gehaald. De hele dag en avond voor de tv gehangen.

Dag 70: woensdag 14 januari (Plettenberg Bay)

Alweer een stranddag ondanks het feit dat er een koude wind staat. Vanmorgen de auto eens gewassen. Het stof wat aan de binnenkant zat kreeg je er bijna niet uit. Maar na 3x wassen was het weer een beetje schoon.

Dag 71: donderdag 15 januari (Jeffrey's bay)

Zoín 150 kilometer naar Jeffrey's bay, die bekend staat om het surfen. Het hostel is heel mooi gelegen. We hebben een heel mooi uitzicht over de zee en het dorpje. Aan de rand van het dorp ligt een grote krottenwijk. ís Avonds lekker gebarbecued.

Dag 72: vrijdag 16 januari (Jeffrey's bay)

Carla wilde vanochtend wat kleren kopen maar ze kon niet pinnen. Het pasje van de bank was om een of andere reden geblokkeerd. Zij naar de bank gebeld maar ze konden er niks aan doen, er was iets fout gegaan en nu heeft ze drie weken geen pasje. Gelukkig wel traveler cheques. De rest van de dag op het strand gelegen.

Dag 73: zaterdag 17 januari (Jeffrey's bay)

Op het strand gelegen en ís avonds een lekker visje gegeten die ze hier in de baai gevangen hadden. Het was een oranje visje met flinke tanden, maar wel de lekkerste vis die ik ooit gehad heb.

Dag 74: zondag 18 januari (Jeffrey's bay)

Vandaag was het bewolkt en geen strandweer. Ik heb me dus de hele dag rot zitten vervelen.

Dag 75: maandag 19 januari (East London)

Alweer op pad vandaag. In Port Elizabeth mijn laatste traveller cheques gewisseld bij Thomas Cook. De banken rekenen hiervoor 7,50 Euro commissie maar bij Thomas Cook is het gratis. ís Avonds in East London aangekomen. Het is een hostel met huisjes maar het was duur (tien Euro).

Dag 76: dinsdag 20 januari (Drakensberg)

Pas rond 12.00 uur vertrokken. Waar naar toe? Dat wisten we niet. Het was nog steeds bewolkt en regenachtig. Dus we bleven maar rijden. Uiteindelijk aangekomen in de buurt van Lesotho. Daar een camping gevonden waar ze ook chalets hadden. We hadden geluk dat er nog een vrij was want het was steenkoud buiten. We zaten ook op een hoogte van 2200 meter.

Dag 77: woensdag 21 januari (Groothoek)

Alweer verder gegaan zonder bestemming. Ergens in een plaatsje gestopt bij een camping maar dat was niet veel. Bij het informatiecentrum zeiden ze dat er in een Groothoek een mooie camping was. Dus daar maar naar toe gereden. We zitten nu 300 kilometer onder Johannesburg. Het is een mooie camping met een groot zwembad en verwarmd binnenzwembad. Ook is er een kroeg, restaurant en winkel. Het kost vijf euro p.p.p.n.

Dag 78: donderdag 22 januari (Groothoek)

Toen we aan het ontbijten waren stopte er een auto met caravan bij onze plaats. We bleken op een verkeerde plaats te staan. Uiteindelijk een ander plek van de receptie gekregen. Het is wel twee Euro meer. ís Middags wat kleren gekocht. Carla vond het hoog tijd dat ze mij in een blouse zag. Dus maar een paar leuke blouse gekocht. Hier kost het de helft minder dan in Nederland. De rest van de dag aan het zwembad gelegen.

Dag 79: vrijdag 23 januari (Groothoek)

Vandaag weer de hele dag in het zwembad gelegen. Het was zoín 35 graden vandaag. ís Avonds toen ik aan het barbecuen was hebben we een stel Afrikanen ontmoet die er een weekendje waren. ís Nachts toen we in ons tentje lagen begon het verschrikkelijk hard te regenen en te onweren. De tent dreef bijna weg. De tent stond voor de helft in een kuil, zodoende stond er 10 cm water om onze tent. Het liep net niet de binnentent in.

Dag 80: zaterdag 24 januari (Groothoek)

Weer een zwembaddagje gehad en lekker bijgekleurd.

Dag 81: zondag 25 januari (Pilanesberg)

Het was vandaag weer bewolkt dus de tent ingepakt en koers gezet richting Pilanesberg. Rond 16.00 uur in Pilanesberg aangekomen. We zitten in een national park met de Ďbig fiveí om ons heen. ís Avonds met de bewaker van de camping wat zitten te borrelen. Het was een raar mannetje en bleef maar plakken.

Dag 82: maandag 26 januari (Sun City)

Sun City is een stad op zich met heel veel kitch en casinoís. We moesten 40 Rand entree betalen en kregen twee fiches met een waarde van 30 Rand. Meteen doorgereden naar het duurste hotel van Afrika. De duurste kamer kost 15.000 Rand (3.000 Euro). Ik was zo onder de indruk van het hotel dat ik de sleutels in de auto liet liggen en de deur van de auto dicht gooide. Aan de portier gevraagd of hij de deur open kon maken. Dat kon hij wel maar we mochten niet kijken. We mochten daarom het hotel bezichtigen. Of ja, dat vroeg Carla. Normaal mag het niet en de bewaking deed nogal moeilijk. Uiteindelijk mocht het. Het was prachtig. De goedkoopste kamer is trouwens 400 Euro. Na een kwartier ons vergaapt te hebben aan de luxe zijn w teruggelopen naar de auto. De deur was open dus we hebben geluk gehad. De rest van de dag doorgebracht in het casino, niks gewonnen, wel vijf Euro verloren. Ik voelde me de hele dag niet lekker. Dus toen we laat terug kwamen op de camping wilde ik uit eten. We zouden eerst pannenkoeken eten maar nu hebben we een lekker mals biefstukje met groente en aardappels en twee colaatjes voor nog geen acht Euro.

Dag 83: dinsdag 27 januari (Warmbath)

Nog een week en dan vliegt Carla naar Perth en moet ik hier nog twee weken zien door te brengen. Vanmorgen naar Warmbath gereden. Daar zit Aventura. Dat is ongeveer hetzelfde als Centerparks. Ze hebben hier een heel groot buitenzwembad en thermaalbaden. ís Middags alleen de stad ingegaan en mijn videobandje op de post gedaan en wat in de stad rondgehangen. Ik moest nog naar de kapper maar daar moest ik een afspraak voor maken. Dus dat maar gedaan. Een paar straten verder zat nog een kapper, die wilde mij wel meteen knippen maar dat kon ook weer niet omdat hij geen tondeuse had vandaag. Dit is weer echt Afrika! Terug gekomen op de camping ben ik aan het zwembad gaan liggen.

Dag 84: woensdag 28 januari (Warmbath)

Mijn haren zijn inmiddels geknipt (voor vijf Euro) en ook nog gewassen. Na de kapper wat gaan shoppen en cadeautjes gekocht voor Carla. ís Middags naar het zwembad gegaan en ís avonds weer uit eten geweest bij Pavarottiís.

Dag 85: donderdag 29 januari (Warmbath)

Samen met Carla gaan winkelen en nog wat blouses gekocht. ís Middags weer aan het zwembad gelegen. Het water is 35 graden, veel te warm. ís Avonds weer een braai gehad (zoals de Afrikanen een barbecue noemen). ís Avonds was het nogal onrustig. We hoorden de ene sirene na de andere en er reden zelfs politie autoís op de camping.

Dag 86: vrijdag 30 januari (Warmbath)

Weer gaan shoppen vandaag en wat sokken gekocht. De rest van de dag aan het zwembad gelegen en wat gefilmd. ís Avonds spaghetti gekookt op onze primitieve paraffine brandertje. Daarna gezellig naar de film gegaan voor maar drie Euro. Vaker doen dus.

Dag 87: zaterdag 31 januari (Warmbath)

Toen we vanmorgen in de stad waren stikten het weer van de politie op straat. Er reden zelfs speciale open autoís rond waar zes agenten in zaten met hun machinegeweer in aanslag. Wat een maf land. ís Middags aan het zwembad gelegen.

Dag 88: zondag 1 februari (Warmbath)

Vandaag een beetje voor de tent gehangen en ís avonds uit eten geweest. Gaan steengrillen voor maar zeven Euro.

Dag 89: maandag 2 februari (Johannesburg)

We waren al vroeg wakker. De tent ingepakt en naar Johannesburg gereden. Ik was onderweg ziek geworden. ís Morgens hadden we appels gekocht. Die dus een gegeten zonder af te wassen. Maar goed dat ze bij elk tankstation een wc hadden. Na een uur door Johannesburg te hebben gereden uiteindelijk een hostel gevonden. Het is een manage. Het duurde vrij lang voordat we ingecheckt hadden. De eigenares begon een heel verhaal af te steken. Carla en ik werden er gewoon moe van. We hebben nu een leuk huisje. Na de auto leeggehaald te hebben zijn we naar Hilbrow gereden voor het postkantoor. Het is te gevaarlijk om met een volbepakte auto door Johannesburg te rijden. Allebei ook ons horloge en geld thuis gelaten. Bij het GPO hadden ze weer veel brieven voor mij en voor Carla niks. Terwijl Carlaís ouders heel veel brieven hebben doorgestuurd. Onderweg terug naar het hostel werd Carla ook ziek van de appels. Dat was na een paar uur over. Carla is de rest van de dag bezig geweest om te pakken. Het hostel is saai. Er zit een oudere man die alcoholist is en een zwerfster met haar kleinkind. Telkens als ze mij zien beginnen ze hun levensverhaal te vertellen maar ik heb geen zin om daar naar te luisteren. Omdat het de laatste dag is voor Carla heb ik haar Ďs avonds getrakteerd op een etentje.

Dag 90: dinsdag 3 februari (Johannesburg)

Carla is weer de hele ochtend bezig geweest met pakken en ik vond er niks aan. Toen ze na een paar uur klaar was zijn we gaan winkelen. Rond 16.00 uur met veel tegenzin naar het vliegveld gereden. Terwijl Carla aan het inchecken was ben ik even gaan informeren of er plaats was op het vliegtuig naar Perth. Er was nog plaats maar dat kostte mij 700 Euro. Te veel dus. Anders was ik meteen meegegaan met Carla. Uiteindelijk een moeilijk afscheid genomen en alleen teruggereden naar het hostel. Het was zoín 50 kilometer rijden en ik kwam in het donker aan. Toen ik op de rondweg reed had ik het gevoel alsof ik een schietschijf was. Het is hier echt onveilig. Als je de kranten openslaat lees je niks anders dan moordpartijen en overvallen. ís Avonds een fles rosť burgemeester gemaakt en wat zitten praten met die rare snuiters. Die man is een IsraŽliŽr en heeft gewerkt als huurmoordenaar en die vrouw was tot twee keer toe beroofd en stond nu op straat met haar kleinkind. Ze heeft geen geld om die jongen naar school te sturen. Toen ik al haar ellende aangehoord had ben ik gaan slapen. Toen ik bij het huisje aankwam was het slot geforceerd maar er ontbrak niks. Ik denk dat de honden ze weggejaagd hebben. ís Nachts onrustig geslapen.

Dag 91: woensdag 4 februari (Johannesburg)

Vandaag een klote dag gehad. Ik miste Carla verschrikkelijk. ís Middags in het winkelcentrum rond gehangen en in een restaurantje Carla een hele lange brief geschreven. ís Avonds naar de film geweest en weer wat zitten praten met die gekken. ís Morgens kwam ik tot de ontdekking dat ik mijn bankpas verloren had. ís Avonds meteen naar huis gebeld om mijn rekening te blokkeren. Toen ik mijn andere pasje wilde gebruiken deed hij het niet. Daar zat ik dan zonder geld.

Dag 92: donderdag 5 februari (Pretoria)

Vanmorgen naar Pretoria gereden. In Pretoria naar alle hostels geweest maar dat was allemaal niks. Dus maar naar Pretoria Backpackers gegaan waar we eerder zijn geweest. De receptie was heel vriendelijk. Het was erg warm vandaag, 35 graden. ís Avonds meegedaan met een braai en leuke mensen ontmoet. Ook nog naar huis gebeld hoe het zat met mijn bankpas en wat de reden was waarom ik niet kon pinnen.

Dag 93: vrijdag 6 februari (Pretoria)

Vannacht slecht geslapen. Het was bloedheet en het stikte van de muggen op de kamer. ís Ochtends traveller cheques gekocht met mijn creditcard. Dus ik heb weer geld. Toch gemakkelijk, zoín creditcard. ís Middags naar de film geweest en wat rondgehangen in de stad. Vanavond heb ik een Indisch etentje in het hostel voor maar twee Euro. Het eten was lekker en nog wat leuke mensen ontmoet. Een Oostenrijker die al zoín beetje 25 jaar over de wereld zwerft. Hij heeft een lange tijd in IndonesiŽ doorgebracht. Ook vandaag een fax gehad van Carla en mijn ouders.

Dag 94: zaterdag 7 februari (Pretoria)

Vanmiddag naar het zwembad geweest en daar wat liggen te bakken. ís Avonds naar de film geweest. De Titanic, de beste film die ik ooit gezien heb. Hij duurde drie uur en kostte maar drie Euro entree. Na afloop wilde ik ergens gaan eten maar het was overal hartstikke druk. Dus maar fish & chips besteld als take away. In het hostel Hans weer ontmoet en hij vroeg of ik mee ging om een biertje te drinken. De auto gepakt en weer naar Hartfield gereden. Het was heel gezellig daar en heel veilig. Daar nog wat andere mensen van het hostel ontmoet. Een Kiwi, een Engelsman en een Ier. Na twee biertjes teruggereden naar het hostel. Rond een uur of twee mijn bed ingedoken.

Dag 95: zondag 8 februari (Pretoria)

Vanmiddag weer lekker aan het zwembad gelegen en ís avonds uit eten geweest bij de spur. Een halve kilo spare ribs. Toen ik terugkwam met een Ier, een Kiwi en een Engelsman zitten praten.

Dag 96: maandag 9 februari (Pretoria)

Vandaag de hele dag geshopt en van alles gekocht. ís Avonds naar de film geweest en uit eten geweest bij een Pizzeria.

Dag 97: dinsdag 10 februari (Pretoria)

Weer de stad gaan verkennen en wat geshopt maar niks gekocht. Naar de film geweest voor maar twee Euro. ís Avonds een biefstukje gebakken met wat groente en aardappels.

Dag 98: woensdag 11 februari (Pretoria)

Vanmorgen een wasje gedaan in de wasserette. Daarna de stad ingegaan en naar de film geweest. Toen ik terugkwam bij het hostel vroegen ze of ik misschien zin had om met de eigenaar naar het ganzenpark te gaan. Wij zijn er met een man of vijf naar toe gereden. Het was een flink eindje rijden. Francis (eigenaar van het hostel) was uitgenodigd bij vrienden die een huisje hadden in een national park. Het was een gezellige avond en we hadden een feestje gebouwd tot in de vroege uurtjes.

Dag 99: donderdag 12 februari (National park)

Vanmorgen met de auto door het park gereden. Het stelde weinig voor. We hadden giraffen, zebraís en impalaís gezien. ís Middags teruggereden naar Pretoria. ís Avonds een kiwi ontmoet en nog met een stel anderen gaan stappen.

Dag 100: vrijdag 13 februari (Pretoria)

Vandaag de auto gepakt en wat rond gaan rijden door de stad. Bijna een bekeuring gekregen van de politie maar mij eruit gepraat. ís Avonds met twee Afrikaanse vrouwen en drie jongens naar een intro festival geweest op een universiteit. Het was heel gezellig. Het was rond 23.00 uur afgelopen dus naderhand de stad ingegaan. Er was niet veel te doen. Om 04.00 uur waren we terug bij het hostel. Daar tot 06.00 uur aan de bar gezeten en de zon op zien komen.

Dag 101: zaterdag 14 februari (Pretoria)

Vanochtend uit geslapen en de stad in gegaan om wat te winkelen. ís Avonds met Mark (kiwi) en nog twee anderen naar Brooklin gereden. Daar zouden een paar goede nachtclubs zijn maar dat viel nogal tegen. Tegen 02.00 uur weer teruggereden tot 04.00 uur aan de bar gezeten in het hostel.

Dag 102: zondag 15 februari (Pretoria)

Weer uitgeslapen en met Mark ís middags naar het zwembad gegaan. Het was vandaag opnieuw 35 graden. ís Avonds gaan stappen in Hartfield.

Dag 103: maandag 16 februari (Pretoria)

Uitgeslapen en de auto gepakt en naar een grote hifi winkel gereden. Daar speakers gekocht voor de auto. Er was nog een grote shopping mall in de buurt. Daar nog wat kleren gekocht. ís Avonds met Mark uit eten geweest bij de Spur. Daar twee leuke Afrikaanse meiden ontmoet en ergens nog wat gaan drinken. Het was een hele gezellige avond.

Dag 104: dinsdag 17 februari (Pretoria)

Vandaag stond er een tour op het programma naar Nbebelle village. Dat is een Afrikaans dorpje en bijzonder interessant. Daar een echt Afrikaans schilderij gekocht. ís Avonds naar een cabaret voorstelling gegaan met twee Argentijnse vrouwen en Mark. Het was best goed. ís Avonds met Ian aan de bar gehangen in het hostel. Hij werkt hier in het hostel.

Dag 105: woensdag 18 februari (Pretoria)

Vandaag mijn rugzak ingepakt. ís Middags nog even naar de kapper geweest en nog wat boodschappen gedaan. Rond 17.30 uur naar het vliegveld gereden. Mark zat al te wachten. Hij keek even naar de auto en na een praatje en 400 Euro betaald te hebben voor de extra kilometers is hij vertrokken. Gelukkig heeft hij de schade niet opgemerkt. Nu zit ik in de vertrekhal even mijn dagboek bij te werken. Het is 20.30 uur, ik ga eens proberen of ik kan inchecken. Zonder problemen de belasting terug gekregen van de speakers en kleren. Daarvan wat tax free gaan shoppen. Omdat ik 2,5 uur moest wachten ben ik aan de bar gaan zitten. Daar een Engelse jongen ontmoet. Wat mee zitten te kletsen en in het vliegtuig twee plaatsen langs elkaar uitgezocht. Het vliegtuig vertrok precies op tijd, wat ik een wonder vond. De hele nacht wat gefeest samen met een Duitser, Zuid-Afrikaanse en Belgische meid. Om 09.20 uur geland en zelfs 25 minuten te vroeg. De douane begon moeilijk te doen omdat ik zoveel spullen bij had. Nadat ze alles doorzocht hadden kon ik door. Daar stonden mijn ouders, oma en tante Mia en ome Jo op mij te wachten. Na een kop koffie vertrokken. Het was steenkoud buiten, zoín 10 graden. Ze zeiden dat het lekker weer was hier in Nederland. Aan dat Nederlandse weer zal ik nooit wennen. ís Avonds nog een feestje gehad.

Ik was nog geen drie uur terug in het land of mijn oude werkgever belde op met de vraag of ik geÔnteresseerd was in een vaste baan. Niet dus! ís Avonds belde Carla ook nog even op om te vragen hoe het ging.

Het was weer een super gave reis.