In de zomer van 2002 zijn Anouk en Marcel ruim vijf weken samen door Thailand en Cambodja getrokken. Onze reisverhalen van Thailand en Cambodja kun je op deze pagina vinden. Het dagoverzicht van onze route vind je hier.

Route overzicht Thailand en Cambodja

Thailand

Dag 1: vrijdag 28 juni 2002 (in het vliegtuig)

Vandaag zijn wij met een gehuurde auto om 12.45 uur richting Schiphol gereden. Tegen de verwachting in hebben we nauwelijks file gehad, alleen een beetje bij Utrecht. Het voordeel van een huurauto is dat je geen parkeerkosten op Schiphol hoeft te betalen en dat het een stuk betrouwbaarder is dan de trein. Het inchecken verliep ook vrij soepel en toen kon het lange wachten beginnen. We moesten om half vijf inchecken maar aangekomen bij de gate was ons vliegtuig er nog niet. Uiteindelijk zijn we met drie kwartier vertraging vertrokken. Aangekomen in Munchen konden we weer twee uur wachten. Vervolgens richting Bangkok gevlogen, rustige vlucht gehad, beetje schommelen, weinig turbulentie. Voor het eerst met Thai Airways gevlogen en dit is een prima luchtvaartmaatschappij. Lekker eten en goede service.

Dag 2: zaterdag 29 juni (Bangkok)

Op de luchthaven in Bangkok verliep alles soepel. Op het vliegveld gepind. Bij de taxistand op het vliegveld vroegen ze een belachelijk prijs (650 bath) om naar het centrum te rijden. Wij dus naar buiten gelopen en een taxi aangehouden en die kostte 400 bath naar het centrum. Een uur na aankomst zaten we gedoucht en al in een tuk tuk. De taxichauffeur wilde er wel wat langer over doen en nog gezellig een sigaretje met ons roken bij de benzinepomp maar het enige wat wij nog wilden na zo'n lange vlucht was een douche en een koud pilsje. Op Khoa San Road hadden we snel een hotel gevonden en vervolgens zijn we met een tuk tuk tempels en pakken gaan bekijken. Een goedkoop ritje met de tuk tuk wordt altijd gecombineerd met een bezoek aan allerlei winkels. Helaas waren wij lastige toeristen en besloten wij het aanschaffen van een maat kostuum uit te stellen totdat we in Hoi An (Vietnam) waren omdat het hier veel goedkoper is. Na afloop terug naar Khoa San Road, daar wat rondgewandeld. Daarna gegeten en de eerste helft Korea - Turkije zitten kijken en toen naar de massagesalon. Een lekker oliemassage (4.75 euro) gehad en heeft Anouk haar wenkbrauwen laten epileren (totale kosten: 120 Bath, nog geen 3 euro). Morgen willen we om zes uur opstaan om richting Cambodja te vertrekken. Een beetje frisse lucht zou ons wel goed doen na die dollemansrit door Bangkok met de tuk tuk. S avonds zijn we naar Papong geweest om daar wat te winkelen. Marcel kon de dames niet weerstaan dus moest hij een showtje zien. Wij ergens naar binnen gelopen waar we geen entree hoefden betalen. Toen wij een drankje bestelden kwam de manager naar ons toe en zei dat wij nu entree moesten betalen. We antwoorden: dat het gratis was en dat ze dat zelf bij de deur hadden gezegd. Toen antwoordde de manager dat bij de deur gezegd was dat we mochten kijken en als we het niet leuk vonden we geen entree hoefden betalen. We waren dus weer opgelicht en moesten 150 bath entree betalen. Nadat de pingpongballen en de dartpijlen ons om de oren heeft gevlogen zijn we uiteindelijk naar huis gegaan.

Cambodja

Dag 3: zondag 30 juni (Bangkok Siem Reap)

Nu kun je vanuit Bangkok met een toeristenbusje richting Cambodja (kost ongeveer 25 dollar en duurt ruim 16 uur) maar omdat wij het leuk vinden om onder de plaatselijke bevolking te reizen besloten wij het anders te doen. We zijn met het openbaar vervoer gegaan. Op internet zijn we een beschrijving tegen gekomen van www.talesofasia.com hoe je het beste en voordeligst naar Cambodja kan reizen. Eerst zijn we met de taxi naar de Noorden Bus terminal gegaan en daarna met de bus naar de grens. Aangekomen bij de grens was het een grote mierenhoop. Op een gegeven moment hadden we wel 10 kinderen en 5 volwassenen achter ons aan die ons van alles wilden verkopen of onze rugzak wilden dragen. Ik moest ogen in mijn achterhoofd en in mijn broekzakken hebben en ondertussen er ook nog voor zorgen dat ik Marcel niet kwijt zou raken.

Na een half uurtje wachten bij de grens hadden we onze visa en konden we oversteken naar Cambodja. Zodra we de douane gepasseerd zijn komen er weer allerlei kinderen en mensen op ons af om ons van alles te verkopen. Helaas hebben ze pech, we pakken een tuk tuk naar de pick up truck en stappen daar in (wat nogal wat verbazing wekt bij de plaatselijk bevolking omdat dit niet normaal is voor de toeristen). Met de pick up rijden we naar Sisophon. Deze weg verdient de naam niet eens, het is geen weg, het zijn verharde kuilen. De bruggen zijn van hout, verstevigd met wat extra planken. Even uitstappen om de benen te strekken is er niet bij, je moet op de 'verharde' weg blijven wat langs de weg liggen overal landmijnen. Een erfenis van de oorlog. Onderweg zwaait iedereen naar ons en achterin de pick up hebben we veel lol met de Cambodjaanse bevolking. We delen sigaretten met hun en ze willen van alles weten, waar we vandaan komen en waar we naar toe gaan. Halverwege stapt er nog een omaatje in die liefdevol haar armen om me heen slaat.

Aangekomen in Sisophon stappen we over in een ander pick up. We dachten dat we moesten wachten tot er andere mensen instapte maar we rijden vrijwel meteen aan. We rijden helemaal de binnenlanden in en stoppen voor een vervallen houten huis. Heel de familie komt naar buiten om naar die twee blanken in die truck te kijken en we mogen zelfs foto's maken. Vervolgens stapt er een hele Cambodjaanse familie in en wij denken dat we nu klaar zijn om te vertrekken. Helemaal mis! We rijden naar het politiebureau (vier palen en een rieten afdak) en zetten daar iemand af. Vervolgens rijden we de stad weer in (we hebben dus een rondje gereden) en stoppen bij een ander huis. Daar komt de hele familie naar buiten om afscheid te nemen van degene die bij ons in de truck zitten. Dus wij wachten tot iedereen klaar is en weer in de truck zit (en ondertussen maar zwaaien). Toen weer naar het politiebureau om degene die we daar hadden achtergelaten op te pikken en toen kon de Willem Alexander & Maxima toer weer beginnen.

Helaas spreekt deze familie geen Engels dus gaat alles met gebarentaal. Alhoewel deze mensen niet veel hebben delen ze hun eten met ons en we krijgen rijst in bananenblad en hele zoete cake. Oma vindt dat die twee blanken goed moet eten. Ondertussen knijpt heel de familie in mijn dikke kuiten want de mensen hier zijn ontzettend mager. Bij Marcel aaien al de mannen over zijn been vanwege de haren en als hij dan ook nog zijn Europese bierbuik laat zien slaan ze achterover van het lachen. Opa laat zijn buik zien maar door het geschuif in de truck is zijn broek afgezakt en kijkt heel de familie tegen zijn onderbroek aan. Heel de familie lachen natuurlijk (en wij ook). Uiteindelijk zijn we om 7 uur in Siem Reap en belanden we in het Naga Guesthouse. In totaal kost onze reis van Bangkok naar Siem Reap nog geen 3 Euro en zijn we ruim vier uur eerder aangekomen dan de toeristenbussen.

Dag 4: maandag 1 juli (Siem Reap Angkor Wat)

Vandaag zijn we naar Angkor Wat geweest. Achter op de brommer bij een gids want het complex is te groot om te voet te doen. Overal worden we weer achterna gezeten door kinderen die ons iets willen verkopen. Angkor Wat is schitterend en veel dingen zijn goed bewaard gebleven. Wel heeft Anouk voor het eerst enorm veel last van de hitte. We hebben per persoon drie flessen water en twee blikjes cola in een paar uur tijd op. We moeten zelfs water over ons hoofd heen gooien om af te koelen en we zijn blij dat we af en toe op de brommer kunnen om uit te waaien. De entree van Angkor Wat kost 20 dollar, de gids kost nog eens 6 dollar. Maar het is zeker de moeite waard. Na het bezoek aan Angkor Wat gaan we met de gidsen nog kijken naar een monument in Siem Reap wat opgericht is ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de Khmer Rouge oorlog. Het is een glazen zuil met daarin de schedels van de slachtoffers van de oorlog. Later blijkt dat ze in Cambodja nogal een voorkeur hebben voor dit soort monumenten, ook op de killing fields treffen we later zon soort monument aan.

Dag 5: dinsdag 2 juli (Siem Reap Phnom Penh)

Vandaag zijn we per boot vertrokken naar Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodja. Aangekomen bij de grote boot (met kleine bootjes door de sloot naar het meer om bij de grote boot te komen) worden we op het dak gezet. Ondertussen komt de politie en iedereen moet ineens binnen gaan zitten. Volgens mij waren er meer tickets verkocht dan dat er mensen op kunnen. De boottocht is leuk, onderweg zwaait weer iedereen naar ons. We hadden besloten dit keer de boot te nemen omdat we opnieuw de pick up truck pakken niet zagen zitten. De boot is wel een stuk duurder. Het duurt met de boot ongeveer vier uur voordat je in Phnom Penh bent en kost 25 dollar. Als we meer tijd hadden gehad hadden we waarschijnlijk weer voor de pick up truck gekozen omdat dit maar 1 dollar kost.

Aangekomen in Phnom Penh staan er wel 50 mensen achter een dranghek te wachten om toeristen te lokken. Het is een grote mierenhoop. Ineens ontdek ik een blanke tussen al die Aziaten en bovendien is het ook nog een Nederlander. Hij redt ons uit onze benarde situatie en neemt ons mee naar Happy Guesthouse #11. Dit guesthouse is een echte aanrader. Goed eten, een goed bed en een gezellige gezelschapsruimte waar je andere reizigers ontmoet. We douchen snel en gaan vervolgens bij twee bestuurders weer achter op de brommer om de stad te verkennen. Eerst naar het Royal Palace waar King Shianouk toevallig net naar buiten komt. Ineens begint iedereen te klappen dus ik vraag aan iemand wat er aan de hand. Komt de koning in hoogst eigen persoon naar buiten. We kunnen nu zeggen dat we koning Shianouk hebben gezien, helaas zag hij ons niet. Vervolgens naar het National Museum en door naar de markt. Daarna gaan we naar het guesthouse terug om wat te rusten (we zijn al vanaf 5 uur 's ochtends uit bed).

In het Guesthouse hebben we wat andere mensen leren kennen en de eigenaar neemt ons mee op een Khmer avond. We gaan eerst Khmer Food eten op een terras (geen toerist te bekennen in een kilometer omtrek). Het eten is heerlijk en we krijgen zelfs Cambodjaanse wijn. Het ruikt naar benzine en smaakt een beetje naar whisky maar het heeft niet zo'n hete smaak in je keel. Na zes glaasje moet ik de moed al opgeven en zakt dit spul naar mijn benen. Ook Marcel houdt het snel voor gezien met deze rijstwijn. Daarna gaan we naar een Khmer Disco waar opnieuw geen toerist te bekennen is. Marcel en ik hebben veel bekijks als we een Engels Wals inzetten en de lokale bevolking leert ons Khmer dansen wat bij die Europeanen natuurlijk voor hilarische taferelen zorgt. Helaas zit de avond er om 1 uur op en moeten we naar bed. Voor 7 dollar hebben we heel de avond gegeten en gedronken, inclusief het vervoer. Van die 7 dollar hebben we ook de Cambodjaanse gidsen nog heel de avond vrijgehouden. Een koopje dus!

Dag 6: woensdag 3 juli (Phnom Penh Killing Fields)

Vanochtend maar eens besloten uit te slapen want we zijn sinds onze aankomst in Azi al elke dag vroeg opgestaan. Om 10 uur zijn we naar de killing fields geweest waar de massagraven liggen van de mensen die gestorven zijn onder het bewind van Pol Pot. Ze hebben een soort tempel gebouwd met aan vier kanten glas erin waar ze alle schedels die ze gevonden hebben in leggen. Er liggen er al een heleboel en ze hebben pas de helft van de graven op dit terrein ontdekt. Vervolgens zijn we naar de Russische markt gegaan maar ook hier worden we weer belaagd door allerlei mensen. We besluiten ons heil te zoeken in een internet caf om even van alles af te zijn. Onze gids komt ons halen om naar S21 te gaan. Dit is de gevangenis waar Pol Pot al zijn gevangen vast hield. Het is heel indrukwekkend te zijn, want de Khmer Rouge is voor Cambodja hetzelfde als voor ons de tweede wereldoorlog. Om 10.00 en 15.00 uur wordt er in de S21 een film gedraaid over de geschiedenis van de gevangenis. Erg interessant dus probeer hier je bezoek een beetje op af te stemmen.

We hebben besloten om morgen (4 juli) richting de grens van Vietnam te gaan. In eerste instantie wilden we naar Shianoukville aan de kust maar dat kost ons drie dagen om een dagje aan het strand te liggen. Erg jammer maar we hebben maar beperkt de tijd. We hadden graag meer willen zien van Cambodja maar het reizen is hier niet gemakkelijk. Bijna alle verbindingen lopen via Phnom Pehn. Als je ergens naar toe wilt moet je altijd via de hoofdstad reizen. Cambodja is in een woord geweldig. De mensen zijn heel vriendelijk, het landschap is schitterend, het eten is goed en er zijn nog maar weinig toeristen te bekennen. Cambodja is nog puur.