In de winter van 1997 zijn Marcel en Carla door zuidelijk Afrika getrokken. Onze reisverhalen over NamibiŽ vind je hieronder.

Route overzicht NamibiŽ

Dag 53: zondag 28 december (NamibiŽ)

Het was vandaag zoín 1.000 kilometer rijden. Het was een flinke rit. We kwamen weer zonder problemen door de douane. Mijn paspoort begint weer goed vol te raken met stempels. Het was een regenachtige dag. Ideaal weer om te rijden. De afstanden waren enorm, zoín 400 kilometer tussen elke tankstation. Dus was het maar elke keer hopen of ze er benzine hadden. Om 18.00 uur aangekomen en in de regen de tent opgezet.

Dag 54: maandag 29 december (Ethosa national park)

Ethosa staat bekend om zijn pan die in het regenseizoen vol met water stroomt. Het was leuk maar we hadden al zoveel national parks gezien. Onderweg naar de dinosaurus tracks was de weg overstroomd met water en zijn we door een geul gereden. Helaas was deze nogal diep zodat we met de spoiler de bodem raakte. Het resultaat was dat de spoiler nu onder de auto is gevouwen en dat de motorkap niet meer opengaat. Foutje!!!

Dag 55: dinsdag 30 december (Swakopmund)

Swakopmund ligt midden in de zandwoestijn en het is er prachtig gelegen. Het ligt zoín 300 kilometer van de bewoonde wereld. Het is eigenlijk net Duitsland. Ze spreken Duits en de huizen zijn ook Duits. Een perfecte plek voor nieuwjaar.

Dag 56: woensdag 31 december (Swakopmund)

Vanmorgen proberen uit te slapen wat niet lukte want Carla begon om 07.00 uur in de tent te rommelen. Na een ontbijtje de stad ingegaan en wat gewinkeld. Drank ingeslagen en bij de supermarkt hadden ze zelfs vuurwerk. Dus daar maar wat vuurwerk gekocht. ís Middags wat aan het strand gelegen in het zonnetje. Vanavond gaan we met twee Engelse meisjes en een Belg naar de woestijn om Oud en Nieuw te vieren. Dat wordt hier elk jaar gedaan. Heel het dorp gaat naar de zandwoestijn met proviand om daar de laatste uren van het jaar door te brengen. Wij gaan er dus ook naar toe met een koelbox vol drank en een paar dozen pizza. We gingen van de verharde weg de woestijn in een volgde de autoís die voor ons reden. Al gauw reden we midden in de woestijn en ik hoopte dat zij wisten waar ze waren want anders zag het er beroerd uit. Gelukkig na 20 minuten rijden kwamen we bij een heuvelkam aan waar het feest al aan de gang was. Overal stonden autoís en werd er volop gebarbecued en gedronken. Wij de heuvel op geklommen en daar onze pizza opgegeten. We hadden een heel mooi uitzicht over de woestijn. Het was alleen minder dat het zo hard waaiden want al het zand stoof op. Van die pizza werden later drie man ziek. Ik werd ook ziek, gelukkig pas ís ochtends toen we terugkwamen bij het pension waar we onze tent op hadden gezet omdat alles vol zat. Het was een hele gezellige avond. Rond 23.00 uur kwam er een truck aangereden. Het was een rijdende geluidswagen dus toen begon het feest pas goed. Om 24.00 uur trokken we de fles champagne open en kon het feest beginnen. Het vuurwerk wat ik gekocht had viel tegen maar de lichtkogels die ze afschoten waren prachtig. Het verlichte de hele woestijn. Om 02.00 uur maar in de auto gaan slapen, het was goed koud.

Dag 57: donderdag 1 januari (Swakopmund)

Om 06.30 uur schoten we wakker en ik voelde mij niet lekker. Rustig teruggereden naar ons pension. Omdat ik me nog steeds niet lekker voelde ben ik meteen gaan slapen. Weinig van gekomen. ís Middags zijn Carla en ik wat door de stad gaan lopen en naar het strand geweest, het was koud. Na een strandwandeling was ik een beetje opgeknapt. ís Avonds weer uit eten geweest bij de Chinees. De serveerster is een leuk meisje dat ook van feesten houd. Het eten viel overigens tegen deze keer. ís Avonds collect naar huis gebeld wat volgens mij wel veel gekost heeft want een dag later zag ik in de Lonely Planet staan dat het 1,75 Euro per minuut kost. Maar het was leuk om weer wat bij gekletst te hebben. Om 22.00 uur gaan pitten.

Dag 58: vrijdag 2 januari (Swakopmund)

Vanmorgen lekker uitgeslapen en de hele dag gewinkeld. Ook nog naar de wasserette gegaan om te wassen. Bij het pension vroegen ze het dubbele voor de was van wat ze hier vragen. Het was weer bewolkt en koud en ik maar denken dat het warm is in de woestijn. Maar als ik de mensen hier moet geloven moet dat nog komen. De eigenaar van dit pension is ook maar een rare vogel. Gelukkig kon ik mijn accu in een winkel opladen dus kan ik weer filmen.

Dag 59: zaterdag 3 januari (Sossusvlei)

De hele dag door de zandwoestijn gereden op weg naar Sossusvlei. Het was zoín 600 kilometer dirt road. De camping was hartstikke duur en het was niks bijzonders.

Dag 60: zondag 4 januari (Fish river canyon)

Vandaag naar de fish river canyon gegaan. Het was rotweer, het regende de hele dag. Op een gegeven moment stond zelfs de weg onder water en moesten we terug. ís Avonds gearriveerd en meteen naar de view point gereden. Het was een mooi gezicht alleen jammer dat het zo bewolkt was. De Fish river canyon is de op twee na mooiste canyon in de wereld, op de Grand canyon na.