In de winter van 1997 zijn Marcel en Carla door zuidelijk Afrika getrokken. Onze reisverhalen over Botswana vind je hieronder.

Route overzicht Botswana

Dag 49: woensdag 24 december (Okavango Delta - Botswana)

We hadden vandaag een flinke rit op het programma staan, zoín 750 kilometer. We kwamen gelukkig zonder moeite weer door de douane. Botswana is net zo groot als Duitsland en er wonen maar 1,5 miljoen mensen. Het landschap waar we door reden was dor. Ongeveer hetzelfde als in Oz. Het was tegen de 45 graden en Carla had last van de warmte. Toen we in Nata kwamen was onze tank bijna leeg en bij het eerste tankstation hadden ze geen benzine (Shell). Bij de volgende gelukkig wel. Net voor het donker was kwamen we in Maun aan. Ik dacht dat het een grote stad was maar er stonden hier en daar wat krotjes. In het centrum hebben ze een paar restaurants en banken, maar die waren dicht. Gelukkig bij het Shell station wat geld kunnen wisselen. Carla was ziek en dook meteen haar bed in. Zelf wat aan de bar gaan zitten en een Namibiaan ontmoet en een paar Duitsers.

Dag 50: donderdag 25 december (Maun)

Vandaag eerste kerstdag en begonnen met een lekker ontbijtje, gebakken eieren die we bakken op onze paraffine brander. ís Middags was het zoín 40 graden dus wat aan het zwembad gelegen. Ook nog de stad ingegaan om wat ijs te halen voor de koelbox en proberen te bellen naar Nederland. Overal deden de telefoons het niet, zelfs niet op het vliegveld. Uiteindelijk een gevonden en naar huis gebeld. Het ging zo snel met de kaart dat ik eigenlijk weinig kon vertellen. Maar alles was goed aan het thuisfront. Bij het hotel hadden ze ís middags een kerstlunch maar daar hadden we geen behoefte aan omdat het over de 40 graden was. ís Avonds hadden ze geen eten, alleen een droge hamburger en pizza. Dus maar een hamburger gehad met een fles champagne. Rond een uur of tien gaan pitten.

Dag 51: vrijdag 26 december (Maun)

ís Morgens alweer vroeg wakker en lekker aan het zwembad gelegen en de hele dag niks gedaan. Daar een Engelsman ontmoet die in NamibiŽ woont en hier op vakantie is met zijn vader. Toevallig gaan zij morgen met hun 4WD naar de Okavango Delta en hij vroeg of wij misschien mee wilden gaan. Een tour daar naar toe kost 75 Euro en nu was het gratis. Dus daar hoefde we niet lang over na te denken. We vertrekken wel vroeg, namelijk om 05.00 uur. Vanavond gaan we lekker eten in het restaurant.

Dag 52: zaterdag 27 december (Maun)

Om 05.00 uur werden we opgepikt en zijn we naar de delta gereden. De delta is niks meer dan een rivier die daar eindigt. Het is een uitgestrekt moerasgebied met veel wilde dieren. Nog voordat we het park binnen waren zagen we langs de weg twee luipaarden lopen. De entree tot het park was hartstikke duur, zoín 15 Euro. In het park zelf giraffen, wilde varkens, springbokken, leeuwen en olifanten gezien. Plotseling zagen we acht leeuwen bij elkaar liggen. Toen we daar een tijdje aan het kijken waren rende er een zebra langs en de leeuwen er achteraan. Maar zonder succes. Op de terugweg waren we een paar keer bijna aangevallen door olifanten maar dat liep gelukkig goed af.