Augustus: Rondje Nederland

Omdat er in Nederland ook heel veel mooie dingen te zien zijn en Anouk toch een week verplicht vrij was (bedrijfssluiting), besloten we een paar dagen te gaan kamperen. We hadden echter met een ding geen rekening gehouden! Ons tweepersoonstentje was uitermate geschikt voor zonnig Afrika, het was echter niet berekent op het regenachtige Nederlandse weer.

Dag 1: Maandag 31 juli (Giethoorn)

We rijden op de eerste dag naar Giethoorn, het Venetië van Nederland. Na 2,5 uur rijden arriveren we op Camping Hoeve Montigny. We hadden er eerder kunnen zijn als Anouk nu eindelijk eens een keer goed kaart had gelezen (het blijft een probleem). Hoeve Montigny is een zogenaamde boerencamping, hartstikke leuk, kamperen tussen de koeien. We zetten snel ons tent op en gaan Giethoorn verkennen. Langs de kanalen in Giethoorn (waar je met een bootje doorheen kunt varen) is ook een heel wandelpad aangelegd. Heerlijk om zo langs het water te slenteren. Na Giethoorn rijden we door naar Steenwijk om even wat boodschappen te halen voor het avondeten. Ook Steenwijk is een hartstikke leuke plaats. Heel veel boten midden in het centrum, want dit stukje Nederland staat bekend om de waterrijke omgeving. We zien dan ook talloze plezierjachten voorbij komen.

www.hoevemontigny.nl

Dag 2: Dinsdag 1 augustus (Purmerend)

Het oorspronkelijke plan was eigenlijk om een boottochtje te gaan maken in Giethoorn. De regen komt echter met bakken uit de hemel en we besluiten naar Urk te rijden. In Urk, een vissersdorp aan het IJsselmeer, waaien we bijna weg. Het lijkt wel of er storm op komst is. Toch is Urk een mooi dorp om even rond te wandelen. We nemen ook nog even een kijkje bij het monument voor alle omgekomen vissers (zelfs nu komen er elk jaar nog vissers om het leven op zee). Na Urk nemen we een kijkje in Makkum, bij Koninklijke Tichelaar Aardewerken. Aangezien een bordje van een slordige 500 Euro per stuk toch iets boven ons budget is, laten we de Aardewerken voor wat het is. We rijden terug naar Giethoorn en de regen valt nog steeds met bakken uit de hemel. We besluiten ons tent in te pakken en over de Afsluitdijk naar Noord Holland te rijden. De Afsluitdijk is een prachtig staaltje Hollandse techniek. Erg interessant om rond te kijken. We rijden verder en belanden ’s avonds op camping ‘In het Fruit’ in de buurt van Purmerend. Het is helaas geen weer om buiten te eten, dus besluiten we een restaurant in het centrum van Purmerend op te zoeken. We belanden bij de Thai in het centrum, Udon Thani. Heerlijk Thais eten, vooral de saté willen we van harte aanbevelen. Terug in de tent worden we midden in de nacht gewekt door een heftig onweer. De regen komt wederom met bakken uit de hemel en onze tent begint te lekken. Gelukkig houden we het nog redelijk droog binnen met drie kleine lekkages in het dak van de tent.

www.inhetfruit.nl

Dag 3: Woensdag 2 augustus (Volendam & Marken)

Tussen de buien door pakken we ons tent in. We overwegen eerst nog even meteen naar huis te rijden maar besluiten toch naar maar naar Volendam en Marken te gaan. Het is midden in de zomer, het toeristische hoogseizoen voor Volendam. Je struikelt er dan ook over de Franse, Italiaanse en Duitse toeristen. Ook lopen er wat verdwaalde Japanse en Chinese toeristen rond, die met stijgende verbazing naar ons kijken als we een haring naar binnen werken. We nemen nog een pond gerookte paling mee voor onderweg en stappen weer in de auto richting Marken. Marken is een eiland in het Markenmeer, verbonden met het vaste land door middel van een brug. Marken staat bekend om de groene houten huizen, die je overal op het eiland tegenkomt. Ook hier weer busladingen vol toeristen, waardoor wij een echt vakantiegevoel krijgen. We slenteren op ons gemak door Marken, af en toe schuilend voor de regen en onderweg een gebakken visje meepikken. Na Marken rijden we door naar Amsterdam. We willen eigenlijk naar Zeeland, in de hoop dat het aan de kust beter weer is. Helaas, op de radio wordt ons verteld dat het op dit moment in Zeeland windkracht zeven is. Geen echt weer om te kamperen. Er zit niks anders op en we keren maar terug naar huis. Dat is dan weer het voordeel van kamperen in Nederland, zit het even tegen dan ben je ook zo weer thuis.

De rest van de week hebben we thuis doorgebracht, ook niet heel erg vervelend. We zijn wel tot de ontdekking gekomen dat er in Nederland ook nog heel veel te ontdekken valt. Nu hebben we dus niet alleen een verlanglijstje van landen die we nog willen zien, maar ook een verlanglijstje waar we in Nederland nog eens naar toe willen:

• Amsterdam: Het blijft een geweldige stad. Ook erg leuk in het zomerseizoen met al die backpackers die de coffeeshop in- en uitrollen.
  • De Veluwe: Schijnt een prachtig natuurgebied te zijn, en het is weer eens wat anders dan olifanten kijken in Afrika.
  • De Zaanse Schans: Op en top Holland, een must-see lijkt ons.
  • Groningen en Friesland: We hebben al een stukje van Noord Nederland gezien en dit is echt een prachtig gebied. Reden dus om nog een keer terug te gaan.

Het voordeel van ons piepkleine landje is natuurlijk dat je overal naar toe kunt in een dag rijden. En kamperen in Nederland is ook een aanrader. Bij een boerencamping betaal je gemiddeld tien Euro voor twee personen, een tent en de auto. Dat is ook nog eens te doen. Kortom: weer thuis zijn heeft ook zijn voordelen!

Terug naar Reisverslagen                                   Verder naar Voorbij die mooie zomer