Reisverslag december: Sri Lanka

Colombo, Hikkaduwa, Unawatuna

Zoals bekend is Sri Lanka hevig getroffen door de zeebeving en de daaropvolgende tsunami van 26 december. Onderstaand reisverhaal behoeft dus een kanttekening. Hotels en restaurants bestaan misschien niet meer, busverbindingen en treinverbinding zijn veranderd of tijdelijk buiten gebruik. Toch willen we jullie dit verhaal niet onthouden, vandaar dat we het hier toch gepubliceerd hebben.

1 Euro = 160 SLRS

Dag 299: dinsdag 21 december (Colombo)

Toen wij een aantal dagen geleden ons ticket kochten werd ons al verteld dat we drie uur van tevoren moesten inchecken. Wij vonden dit een beetje vreemd, aangezien de gehele vlucht maar 45 minuten duurt en melden ons dus braaf twee uur voor de vlucht bij de balie. Al snel wordt ons duidelijk waarom we er ruim op tijd moeten zijn. We krijgen maar liefst vier stempels op ons ticket die door tien mensen bekeken moeten worden. Maar goed dat arbeid niet duur is in India. We moeten zelf aanwijzen wat onze bagage is voordat deze naar het toestel gebracht wordt. Ook worden onze tassen maar liefst 3x gecontroleerd. De veiligheidsmaatregelen zijn uitermate streng maar volgens ons heeft dit ook te maken met de gespannen situatie in Sri Lanka (Tamils) al is er wel sprake van verbetering de laatste jaren. Als we vanuit de lucht Sri Lanka naderen is het precies zoals je je het voorstelt, palmbomen, palmbomen en nog eens palmbomen, zover als je kunt kijken. Na een korte vlucht landen we in Colombo waar we de bus pakken naar het busstation. Dit gaat niet zonder horten of stoten want we hebben nog geen kans gezien een reisgids te kopen van Sri Lanka. We weten dus absoluut niet wat de prijs is van een buskaartje. We vragen dit voordat we de bus in stappen (200 RS). Tot onze verbazing zien we alle lokale mensen maar 40 RS afrekenen. We worden dus even goed afgezet hier. Als we aan de beurt zijn om af te rekenen krijgen we ook geen 920 RS wisselgeld terug, maar slechts 800 RS. Gelukkig is Anouk niet om haar mondje gevallen en zeurt ze net zo lang door tot ze zelfs de laatste 10 RS wisselgeld terug heeft. Bij veel mensen zal de mond nu open vallen dat wij moeilijk doen over 5 eurocent maar op zo’n moment is het gewoon een principekwestie. Als ze ons gewoon verteld hadden dat het 40 RS per persoon was, hadden we waarschijnlijk 100 RS neergelegd en hen het wisselgeld laten houden. Aangekomen op het busstation pakken we een bus naar Hikkaduwa, een badplaats ongeveer 100 kilometer onder de hoofdstad Colombo. We nemen een privé bus met airco (ijskoud) waar we net zoveel voor betalen als de lokale mensen (en dat herstelt dan weer je vertrouwen in de mensheid). In Hikkaduwa brengt een riksjaw ons naar een guesthouse net buiten de stad. We besluiten hier een nacht te blijven en morgen weer verder te kijken.

Bus vliegveld – busstation: 40 RS
Bus Hikkaduwa: 115 RS

Dag 300 t/m 302: woensdag 22 december t/m vrijdag 24 december (Hikkaduwa)

Omdat het hotel ons zeer slecht bevalt besluiten we vandaag een ander guesthouse te gaan zoeken. De eigenaar van dit hotel heeft ons al diverse keren wiet aangeboden en blijft hardnekkig volhouden ook al zeggen we nee. Verder lopen er allerlei vreemde types in het guesthouse en wij voelen ons er absoluut niet prettig. We hebben geen problemen met mensen die een joint roken (we komen tenslotte uit Nederland) maar ze moeten ons er niet meer lastig vallen. We vinden een leuke kamer in guesthouse Curry Bowl. Het personeel is superaardig en het zit wat meer in het centrum waardoor er ’s avonds meer te beleven is. We blijven een aantal dagen in Hikkaduwa en vieren daar ook kerstavond. Kerstavond is toch wel heel speciaal. We gaan naar een beachparty waar we verwend worden met overheerlijke vis. Heel de avond door is er vuurwerk en om middernacht is dan het grote vuurwerk (zoals wij dat met nieuwjaar kennen) en wenst iedereen elkaar fijne kerst. Eerste kerstdag wordt niet speciaal gevierd, al zijn wel een groot aantal winkels dicht en tweede kerstdag kennen ze hier niet.

Guesthouse: Curry Bowl: 800 RS (incl. badkamer)

Hikkaduwa na de tsunami:

Hikkaduwa is de dagen na de tsunami zeer regelmatig in het nieuws geweest. De vloedgolf is hier behoorlijk ver het land opgekomen en heeft zelfs een trein een heel eind het binnenland in gespoeld. We weten niet of het guesthouse waar wij verbleven nog overeind staat. Het hotel daarnaast (Coral Garden) is wel zwaar beschadigd. Aangezien alle kamers op de begane grond lagen bij het guesthouse en dit ook nog eens op zeeniveau lag, gaan wij er vanuit dat er nog maar weinig overeind staat.

Dag 303: zaterdag 25 december (Unawatuna)

Na onze roes uitgeslapen te hebben besluiten we verder te reizen naar Unawatuna. Hikkaduwa is een leuke plaats maar de hoofdweg loopt dwars door het dorp. Niet echt rustig dus en uitkijken met oversteken. Ze rijden hier in Sri Lanka namelijk als gekken, inhalen doen ze het liefst in de bocht of als er tegenliggers aankomen. Een tip is dan ook om achteraan in de bus te gaan zitten, dan zie je minder van het verkeer voor je op de weg. Vanuit Hikkaduwa pakken we de bus naar Galle en op het busstation pakken we een riksjaw naar Unawatuna. We vinden een leuk klein guesthouse met maar vier kamers waar wij op dit moment de enige gasten zijn. De eigenaar heeft namelijk net een maand geleden dit guesthouse geopend. Unawatuna is een stuk rustiger als Hikkaduwa. Ook ligt het mooi in een baai met achter de hotels de groene heuvels. ’s Avonds gaan we wat eten op het strand, bij restaurant Primrose. Ze hebben heerlijke barracuda en omdat het voor ons nog steeds een beetje kerst is sluiten we de avond af bij een strandtentje onder het genot van een gin tonic.

Unawatuna na de tsunami:

Na de tsunami zijn veel gebouwen vernietigd, enkele luxe hotels en een duikschool staan nog overeind. Het water is alleen zover als de baai gekomen, de weg richting Galle is niet geraakt. De eigenaar van het guesthouse waar wij verbleven is waarschijnlijk nog wel in leven (hebben we via via gehoord). Het restaurant Primrose staat nog overeind en het personeel daar heeft de vloedgolf ook overleeft.

Voor meer informatie over Unawatuna zie: http://www.unawatuna.info

Terug naar Reisverslagen                                    Verder naar Tsunami Sri Lanka